Ruim 6 procent betaalde mobiel, bijvoorbeeld aan de kassa, blijkt uit een
enquête van onderzoeksbureau Telecompaper binnen een panel van 130.177
leden.
In het tweede kwartaal van 2011 was het aantal mensen dat aangaf mobiel te
bankieren maar 9,6 procent. Nog geen 2 procent van het consumentenpanel van
Telecompaper deed toen aan mobiel betalen.
Apps
Door de opkomst van smartphones is de laatste paar jaar steeds meer mogelijk:
klanten van ABN Amro kunnen al sinds april 2010 hun saldo checken op de
mobiele telefoon. In juni 2011 kwam de bank met een app voor geld
overschrijven. Daarvan maken nu ongeveer 650.000 mensen gebruik. In totaal
telt ABN Amro per maand ongeveer 20 miljoen mobiele logins.
De ING Bank lanceerde in november 2011 een app voor mobiel bankieren, die
sindsdien al door 1,2 miljoen mensen is gedownload. Inmiddels zijn al meer
dan 10 miljoen transacties gemaakt. Afgelopen maand alleen al maakten 2,6
miljoen mensen geld over met de app. Daarnaast biedt de bank een
mogelijkheid om iDEAL te betalen op de mobiel, maar daarvan zijn geen
zelfstandige cijfers beschikbaar.
Betalen met mobiel
Mobiel afrekenen aan de kassa is alleen nog maar mogelijk via de Rabobank
(goed voor 800.000 mobielbankierders). Al vanaf 2010 is de bank bezig met
kleinschalige experimenten in een aantal winkels, supermarkten en
bedrijfskantines. Betalen kan op twee manieren: via een speciale app of een
betaalsticker met (NFC) chip, die je op of in je mobiele telefoon kunt
plakken (ongeacht je bank, provider of type mobiel).
Nu telt de Rabobank al 150.000 mobiele betalingen per maand, op meer dan 3500
locaties in Nederland. Tijdens de Olympische Spelen in Londen zal deze
nieuwe betaalmethode voor het eerst grootschalig worden gepromoot onder de
ruim 100.000 bezoekers die worden verwacht in het Holland Heineken House.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl